maanantai 30. marraskuuta 2015

Mitä meistä jää?

Tänään olen miettinyt sitä, mitä meistä jää jälkeemme? Mitä haluaisin minusta jäävän? Ystäväni olisi täyttänyt tänään 40 vuotta. Hän ei ollut mikään hössöttäjä, joten en usko, että hän olisi tehnyt siitä numeroa. Kaipaan ja ajattelen häntä edelleen päivittäin. Se tuntuu välillä oudolta, sillä emme olleet päivittäin, edes viikoittain yhteyksissä. Häneen liittyy kuitenkin tärkeitä muistoja, varsinkin ajalta, jolloin teimme töitä yhdessä. Joku ihminen voi olla toiselle peruskallio; sellainen, josta tietää, että kun jutellaan, asiat selkiintyvät. Minulla on muitakin sellaisia ystäviä. He ovat olemassa ja minä olen olemassa heitä varten. Täällä ollaan. Aina.

En ole kovinkaan kunnianhimoinen tai mittaa omaa arvoani toisten silmissä. En ajattele olevani parempi siksi, mitä minulla on, tai huonompi, koska ajan vanhalla autonrämällä tai koska elämämme ei ole täydellistä. Ajatus ystävästäni, muista ystävistäni ja erityisesti Maissista saa minut kuitenkin haluamaan olla parempi ihminen. Sellainen, jonka lähellä on hyvä ja levollinen olla. Haluaisin olla turvallinen ja vakaa ihminen. Lempeä ja hyväksyvä. Haluaisin olla ne silmät, joiden katse jää mieleen kannattelemaan ja antamaan voimia, ei väheksymään tai nujertamaan.

Mitä meistä jää? Rakkautta, jos olemme onnekkaita.

2 kommenttia:

  1. Minua itketti tämä hieman. Mä en ole menettänyt yhtäkään ystävää, pelkään sitä jo ennalta.

    On myös kiehtovaa miettiä mitä minusta jää, mitä minusta muistetaan.
    Minäkin haluan olla parempi ihminen. Haluan että lähelläni olisi hyvä fiilis. Jospa panostaisin tähän...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kummallista siinä menettämisessä on se, että se toinen ihminen on eri lailla mielessä kuin ennen. Pidin häntä itsestäänselvyytenä, että hän olisi aina olemassa, nuori terve ihminen. Että sitten kun nämä ruuhkavuodet on paketissa, nähdään taas enemmän, keksitään joku yhteinen projekti tai vaan hengataan. Ikävöin häntä ennenkin, kun olin muuttanut tänne syrjäseudulle, mutta luulin että on aikaa nähdä. Nyt hän on vahva inspiraatio ja muistutus siitä, että on vain tämä päivä, käytä se hyvin. Käytä se niin, että sinusta jää hyvä muisto, hyvä tunne muistettavaksi.

      Poista